ANALYSE – Sinds de overname van het Blokker-concern door algemeen directeur Michiel Witteveen heeft de nieuwe eigenaar een aantal opmerkelijke stappen gezet. De jongste actie: een deal met een grote Chinese koopjesketen om die in Nederland te introduceren. HEMA mag z’n borst natmaken.
Afgelopen april nam Blokker-topman Witteveen het winkelconcern over van de familie Blokker. Daarmee werd hij eigenaar van de ketens Blokker en Big Bazar. Om naamsverwarring te voorkomen, veranderde Witteveen in juli de naam van Blokker Holding in Mirage Group Retail.
Op zich is het al een hele uitdaging om de Blokker-keten en Big Bazar goed de positioneren in het Nederlandse winkellandschap. Big Bazar moet namelijk als prijsvechter concurreren met onder meer Action, maar mist volgens retailexperts de inkoopkracht van dat bedrijf.
Afgelopen juni kondigde Witteveen een uitbreiding aan van Big Bazar. Het gaat om zo’n 50 filialen die op de oude locaties komen van de failliete concurrent OP=OP Voordeelshop. Het aantal Big Bazars komt daarmee op 170.
Intussen moet Blokker een eigen weg vinden tussen de stevige concurrentie van Action en HEMA. Maar dat weerhoudt Witteveen er niet van om nieuwe initiatieven te nemen. In de afgelopen maanden manifesteerde hij zich met drie opvallende acties.
1. Speelgoedketen Intertoys weer onder één dak met Blokker
Begin 2019 werd speelgoedketen Intertoys afgestoten als onderdeel van een bredere sanering bij het Blokker-concern. De speelgoedwinkels Intertoys en Maxi Toys kwamen in handen van de Portugese investeringsmaatschappij Green Swan. Maar dat bleek van korte duur.
In september kondigde Witteveen aan Intertoys weer terug te kopen van de Portugezen. "Zoals de Amerikanen zeggen: size does matter! Het verschil wordt gemaakt door de bundeling van succesvolle winkels en merken in één groep", aldus Witteveen in een persverklaring.
2. Blokker als volksaandeel
In september kwam Witteveen ook met een ander opvallend plan: winkelketen Blokker moet wat hem betreft over drie jaar naar de beurs als volksaandeel.
Wie worden dan de belangrijkste aandeelhouders? Niet de pensioenfondsen of grote beleggers, maar klanten die zegeltjes sparen. “Elke volle spaarkaart levert een aandeel op. Zo geef ik Blokker terug aan de Nederlanders”, zei de eigenaar van Blokker in Het Financieele Dagblad.
3. Chinese koopjesketen naar Nederland om HEMA bang te maken
Witteveen wil met Big Bazar de strijd aangaan met prijsvechter Action, maar inmiddels heeft hij ook HEMA in het vizier. Hoe hij dat voor elkaar gaat boksen? Met behulp van het Chinese Miniso, een koopjesketen met duizelingwekkende groeicijfers.
Witteveen heeft onlangs de rechten gekocht om de winkels van de snelgroeiende Chinese prijsvechter in Nederland te openen. Dat vertelt hij woensdag in gesprek met het Financieele Dagblad.
Zelf omschrijft Witteveen zijn nieuwste project als een warenhuiswinkel met het design van het Japanse Muji, de prijzen van Action en de potentie om "HEMA bang te maken". Naar eigen zeggen heeft Witteveen enkele miljoenen euro's, maar minder dan tien moeten neertellen voor de licentie.
Voor wie Miniso nog niet kent: het Chinese Miniso is een explosief groeiende koopjesketen die afgelopen jaar 3.500 winkels had in 79 landen, goed voor een omzet van omgerekend ruim 2 miljard euro. De winkels van Miniso verkopen vrijwel alleen producten onder de 5 euro.
De Chinezen hebben ambitieuze plannen: ze willen in 2022 actief zijn in 100 landen met 10.000 winkels die goed moeten zijn voor een jaaromzet van ruim 13 miljard euro.
Onder Witteveens hoede opent Miniso komend voorjaar drie winkels in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. En daar blijft het niet bij: Witteveens ambitie bedraagt 50 vestigingen, waarvan sommige op A-locaties als Hoog Catharijne en de Kalverstraat, zo zegt hij tegen het FD.
Het Miniso-project gaat volgens Witteveen niet ten koste van Blokker en Big Bazar of de speelgoedketens Intertoys en Maxi Toys. Hij wil bestaande panden van deze formules niet ombouwen, evenmin komen spullen van Miniso in de schappen bij andere ketens.
Met de uitrol van Miniso in Nederland zet Witteveen en drietrapsraket op: het terugkopen van Intertoys, Blokker klaarstomen voor een beursgang en de concurrentie met Action en HEMA aangaan via Big Bazar en Miniso.
De hamvraag is uiteraard: waar en hoe eindigt dit?
Lees meer over retail:
- Amazon komt naar verluidt naar Nederland – kunnen Bol.com en Coolblue daar wel mee concurreren?
- HEMA wil de VS en Canada veroveren – en mikt daarbij op deze 3 strategieën
- Deze 16 merken kunnen volgens 3 experts zomaar verdwijnen – denk aan Blokker en KPN, maar ook aan Shell en Tesla
- Kan Blokker rivaal Action pijn doen met Big Bazar? ‘No way dat Big Bazar ooit de inkoopkracht van Action evenaart’